söndag 26 juli 2009

Statlig porr

Är det detta vi vill att våra skattepengar ska gå till? Alltså staligt finansierad porr, som bara för att den kallar sig feministisk får ett stöd på 350 000kronor av Svenska filminstitutet. Det är ju fullkomligt absurt.

Om jag nu skulle får för mig, att låt säga producera en porrfilm där jag filmar djur som sätter på varandra i naturliga miljöer, skulle det ge mig sköna statliga pengar? Ju mer avantgardistiskt desto bättre, liksom. Man vet ju aldrig, men jag vågar sätta en slant på att det är prefixet "feministisk" som fått institutet att gå igång på Mia Engbergs film "Dirty Diaries".

Och det är inget fel med feministisk porr, så länge skattebetalarnas pengar hålls ute från det hela. För mig kan folk få spela in vilken sorts porr de vill (så länge det inte bryter mot lagar förstås). Men finansieringen, det ska de stå för själva.

Det skulle kanske kunna vara Folkhälsointitutet som ligger bakom det hela; Sveriges volksgesundheit är nog i behov av lite feministisk porr. Helt osannolikt är det inte med tanke på instituets track-record.

Det är lika bra att slopa kulturpolitiken. Låt människor själva välja vad de vill göra på sin fritid, utan att politiker ska lägga värderingar i det. Då får alla bära sina egna kostnader och vi slipper orättvisan att operabesökare subventioneras men inte hårdrockare.

Jakob Nyström

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar